Onderstaand treft u de kengetallen aan die wij in het kader van het BBV moeten opnemen.
Daarnaast zijn met de provincie in het kader van het Convenant Interbestuurlijk Toezicht (IBT) ook afspraken gemaakt over het opnemen van bepaalde kengetallen in de P&C-documenten. Interbestuurlijk toezicht is een wettelijke taak van de provincie waarbij zij toezicht houdt op de taakuitoefening door gemeenten. Het wettelijke uitgangspunt is dat de provincie voor alle beleidsterreinen de toezichthouder op gemeenten is met uitzondering van de terreinen waarop de provincie geen taken heeft. Het specifiek toezicht vormt hierop een uitzondering, waarbij met name het financieel toezicht integraal, op alle gemeentelijke domeinen, van toepassing is.
In samenspraak met de provincie is afgesproken dat in de P&C-documenten ten aanzien van het onderdeel financiën ingegaan wordt op de volgende onderdelen: sluitende meerjarenbegroting, weerstandsvermogen, materieel evenwicht (structurele baten zijn in evenwicht met de structurele lasten) en de schuldpositie.
Verloop kengetallen
Begroting 2021 | Rekening 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Norm | Meerjarenraming 2022 | Meerjarenraming 2023 | Meerjarenraming 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Netto schuldquote | -/-26% | -/-29% | -/-6% | A | -/-4% | -/-2% | -/-1% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | -/-30% | -/-23% | -/-2% | A | -/-1% | 0% | 1% |
Solvabiliteitsratio | 80% | 68% | 75% | A | 73% | 74% | 75% |
Structurele exploitatieruimte | 2,0% | 0,4% | -1,2% | C | 0,3% | 0,1% | 0,4% |
Grondexploitatie | 26% | 27% | -14% | A | -11% | -10% | -10% |
Belastingcapaciteit | 100% | 99% | 88% | A | 88% | 88% | 88% |
Netto schuldquote
De netto schuldquote geeft de hoogte van de schuld aan ten opzichte van de jaarlijkse omzet, de baten. Als de quote heel hoog is, dan betekent dat er relatief veel schuld is en dat rente en aflossing een belangrijk deel van de inkomsten opslokken. De norm ligt op 80% met een door de VNG geadviseerd maximum van 130%.
Dronten heeft netto geen schuld. We zijn dus nog ver af van de grenzen die door de VNG zijn aangegeven. Er is nog een tweede kengetal voor de netto schuldquote die we formeel volgens de BBV ook moeten vermelden. Dit is de netto schuldquote gecorrigeerd min de verstrekte leningen.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio is de verhouding tussen de schulden en het totale vermogen. Solvabiliteit wordt ook vaak in het bedrijfsleven gebruikt. Het geeft aan in hoeverre de organisatie in staat is om schulden ook op langere termijn te voldoen.
De structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.
Het aandeel van de waarde van de grondexploitatie op de totale balanswaarde
De grondexploitaties hebben veel invloed op de ontwikkeling van de financiële resultaten. Gemeenten met een relatief grote grondpositie hebben ook een relatief groot financieel risico. Ook hiervoor zijn normen ontwikkeld waarbij de totale boekwaarde van de grondvoorraad bij voorkeur niet groter mag zijn dan 20%. Het advies is om in elk geval niet boven de 35% uit te komen.
De belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft aan in hoeverre de woonlasten binnen een gemeente hoger of lager zijn dan de gemiddelde woonlasten. In de paragraaf lokale heffingen is aangegeven dat de woonlasten in 2021 € 736,56 bedragen. We zijn hierbij uitgegaan van een woningwaarde van € 212.000.
Signaleringswaarden kengetallen | Categorie | Categorie | Categorie |
---|---|---|---|
A. Minste risico | B. Gemiddeld risico | B. Meeste risico | |
Netto schuldquote | < 90% | 90% - 130% | > 130% |
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen | |||
Solvabiliteitsratio | > 50% | 20% - 50% | < 20% |
Structurele exploitatieruimte | Begr > 0% | Begr = 0% | Begr < 0% |
Grondexploitatie | < 20% | 20% - 35% | > 35% |
Belastingcapaciteit | < 95% | 95% - 105% | > 105% |