Beleidsvoornemens ten aanzien van lokale heffingen
Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen en het overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen wordt onderstaand toegelicht. Het beleid over de lokale lasten is opgenomen in:
- Diverse belastingverordeningen;
- De nota kwijtscheldingsbeleid.
Kwijtscheldingsbeleid
Indien een belastingplichtige niet of over te weinig financiële middelen beschikt om de belastingaanslag te voldoen, kan onder bepaalde voorwaarden aan deze belastingplichtige kwijtschelding worden verleend. Kwijtschelding is uitsluitend van toepassing op de riool- en afvalstoffenheffing. Door de aanscherping van het Rijksbeleid op het gebied van kwijtschelding voelen de zogenaamde minima het steeds meer in hun portemonnee.
Gerealiseerde inkomsten
In de begroting na wijziging 2020 zijn de opbrengsten Onroerende zaakbelasting verlaagd met de verwachte afboekingen voor oninbaar voor € 150.000 in verband met de coronacrisis.
Lokale heffingen genereren de volgende inkomsten in 2021:
Opbrengsten lokale heffingen | Rekening | Begroting na wijziging | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Baten | ||||||
0.61 & 0.62 Onroerende zaakbelasting | 9.815 | 9.649 | 10.226 | 10.226 | 10.726 | 10.726 |
7.3 afvalstoffenheffing | 3.592 | 4.260 | 4.828 | 4.828 | 4.828 | 4.828 |
7.2 rioolrechten | 2.400 | 2.414 | 2.520 | 2.520 | 2.520 | 2.520 |
0.2 burgerzaken | 309 | 233 | 383 | 383 | 383 | 383 |
8.3 omgevingsvergunningen | 1.381 | 847 | 1.247 | 1.247 | 1.247 | 1.247 |
2.1 kabels en leidingen | 137 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
3.4 (water)toeristenbelasting | 1.141 | 437 | 1.137 | 1.837 | 1.887 | 1.887 |
3.4 forensenbelasting | 162 | 132 | 138 | 138 | 138 | 138 |
3.3 marktgelden | 22 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
7.5 grafrechten | 434 | 381 | 398 | 398 | 398 | 398 |
1.2 openbare orde & veiligheid | 46 | 38 | 38 | 38 | 38 | 38 |
0.63 parkeerbelasting | 10 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
0.64 precariobelasting | 970 | 975 | 975 | |||
0.64 reclamebelasting | 178 | 133 | 193 | 193 | 193 | 193 |
Totaal | 20.600 | 19.628 | 22.212 | 21.937 | 22.487 | 22.487 |
Belastingbeleid en hoofdlijnen diverse heffingen
Het beleid ten aanzien van de lokale heffingen en het overzicht op hoofdlijnen van diverse heffingen wordt onderstaand toegelicht.
Onroerende zaakbelasting
Bij de Programmabegroting 2021 is gebruik gemaakt van de WOZ-waarden per 1 januari 2019 van alle woningen/gebouwen in de gemeente Dronten. Deze waarden afgezet tegen de OZB-tarieven leidt tot een begrote opbrengst.
Op basis van deze gegevens worden de tarieven als volgt:
Omschrijving | Percentage 2020 | Verhogingen | Percentage 2021 |
---|---|---|---|
Onroerende-zaakbelasting (OZB) eigenaar woningen | 0,1463% | Trend 4,4 % | 0,1527% |
Onroerende-zaakbelasting (OZB) eigenaar niet-woningen | 0,2368% | Trend 4,4 % | 0,2472% |
Onroerende-zaakbelasting (OZB) gebruiker niet-woningen | 0,1763% | Trend 4,4 % | 0,1841% |
NB: bovenstaande percentages zijn op basis van de WOZ-waarden per 1-1-2020. Het effect van de waardeontwikkeling wordt verrekend met het uiteindelijk gehanteerde percentage. |
Afvalstoffenheffing
Voor de berekening van de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van een dekking van 100%. Het tarief 2021 is bijgesteld met 4,4% stijging voor loon- en prijscompensatie zoals opgenomen in de Kaderbrief. Bovenstaand verwerkt te hebben komt het tarief van de afvalstoffenheffing daarmee in 2021 op € 275,99 en is op basis van bestaand beleid (bestaande budgetten) op begrotingsbasis kostendekkend.
In de Kaderbrief 2021 is echter aangegeven dat het onze verwachting is dat met de huidige inzichten en op basis van marktontwikkelingen, het tarief van de afvalstoffenheffing waarschijnlijk boventrendmatig verhoogd dient te worden. Bij de aanbieding van de verordening wordt een voorstel gedaan voor het kostendekkend houden van de inzameling van afval voor 2021. De verordening wordt jaarlijks door de raad vastgesteld voorafgaand aan het volgende jaar. Om de effecten voor het tarief zo goed mogelijk mee te kunnen nemen, zal de verordening in november aan de raad worden aangeboden.
In de onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing inzichtelijk gemaakt:
Berekening kostendekkendheid Afvalstoffenheffing | Percentage 2021 | € | € |
---|---|---|---|
Kosten taakveld (incl. omslagrente) | 4.390.830 | ||
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | -1.233.927 | ||
Netto kosten taakveld | 3.156.903 | ||
Overhead (incl. omslagrente) | 84% | 923.527 | |
BTW | 21% | 376.709 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 1.300.236 | ||
Totale kosten | 4.457.139 | ||
Opbrengst heffingen | 4.457.139 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing wordt vastgesteld in het kader van het gemeentelijk rioleringsplan (GRP). Het tarief 2021 is bijgesteld met 4,4% stijging voor loon- en prijscompensatie zoals opgenomen in de Kaderbrief. Bovenstaand verwerkt te hebben komt het tarief van de rioolheffing daarmee in 2021 op € 136,76 en is daarmee 100% kostendekkend.
In de onderstaande tabel wordt de kostendekkendheid van de rioolheffing inzichtelijk gemaakt:
Berekening kostendekkendheid Rioolheffing | Percentage 2021 | € | € |
---|---|---|---|
Kosten taakveld (incl. omslagrente) | 2.097.575 | ||
Inkomsten taakveld (excl. heffingen) | 0 | ||
Netto kosten taakveld | 2.097.575 | ||
Overhead (incl. omslagrente) | 84% | 203.446 | |
BTW | 21% | 218.758 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 422.204 | ||
Totale kosten | 2.519.779 | ||
Opbrengst heffingen | 2.519.779 | ||
Dekkingspercentage | 100% |
(Water)Toeristenbelasting
Het tarief voor de (water)toeristenbelasting bedraagt sinds 2012 € 0,95 per persoon per overnachting. In afwijking van het eerste punt omtrent indexatie, wordt voorgesteld om de toeristenbelasting vanaf 2022 (zie taakstelling vanuit het herijkingsproces) te verhogen en om te streven naar een gemiddeld tarief van € 1,45 per persoon per overnachting. Voor alle gemeenten (met en zonder toeristenbelasting) bedraagt het gewogen gemiddelde € 2,66 per nacht. Het gewogen gemiddelde bij alleen gemeenten met toeristenbelasting bedraagt € 2,98. Waar in de Atlas sprake is van gemiddelden gaat het om gewogen gemiddelden. Alle tarieven worden, waar mogelijk, gewogen naar de relevante grondslag. Voor enkele heffingen is de grondslag niet bekend (waaronder toeristenbelasting, hondenbelasting en leges). Hier is gewogen naar het aantal inwoners.
Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven over de waarde van de woning/stacaravan. Voor 2021 wordt het tarief trendmatig verhoogd met 4,4%. Afhankelijk van de economische waarde van het object bedraagt de in 2021 te betalen belasting tussen € 143 en € 663.
Marktgelden
In deze Programmabegroting 2021 is voor deze heffing rekening gehouden met een stijging van de tarieven 4,4%. In de tabel op de vorige pagina is dit niet te zien omdat het een afronding betreft die kleiner is dan € 1.000.
Grafrechten
Uitgaande van een stabilisatie van de opbrengsten bij gelijkblijvende mate van kostendekkendheid wordt voor de begraafrechten uitgegaan van de trendmatige tariefstijging van 4,4%. Voor 2021 betekent dit het volgende voor de meest voorkomende tarieven:
- Begraafrecht wordt € 896;
- Begraafplaatsrecht wordt € 1.479;
- Grafrecht voor 20 jaar wordt € 975;
- Gedenktekenrecht wordt € 370;
- Recht aanleg grafkelder € 1.081.
Precario-, reclamebelasting en overige leges en tarieven
Voor de precario geldt dat er in februari 2016 een wetsvoorstel is ingediend. Gemeenten die deze belasting nog niet kennen, mogen deze niet meer invoeren. Gemeenten die deze belasting al wel hebben mogen deze niet meer verhogen en moeten deze vanaf 2018 in tien jaarlijkse stappen geheel afbouwen. Gemeenten krijgen maximaal vijf jaar (tot 1 januari 2022) de tijd om de effecten van hun inkomensderving op te vangen. Het overgangsrecht geldt alleen voor gemeenten die in 2015 precariobelasting hebben geheven. Gemeenten mogen maximaal het tarief in rekening brengen dat gold op 10 februari 2016, de datum waarop minister Plasterk het wetsvoorstel aankondigde. De minister wil daarmee voorkomen dat de tarieven en het aantal gemeenten dat precario heft verder stijgt.
In een aparte raadsinformatiebrief bent u geïnformeerd over de mogelijke scenario's om deze wetswijziging financieel door te vertalen in onze meerjarenbegroting.
Gekozen hierbij is om het tarief pas te verlagen in 2022 en gelijkertijd de begroting ook in 2022 aan te passen. Hierbij zal alvast 5 jaar lang € 100.000 opbrengst worden gereserveerd in een bestemmingsreserve om zo de begroting in 2022 tot 2026 gelijkmatig naar 0 te kunnen brengen.
Voor de overige leges en tarieven exclusief reclamebelasting geldt het uitgangspunt van 4,4% loon- en prijscompensatie. Naar verwachting betekent dit dat we voor deze tarieven onder wettelijk voorgeschreven tarieven zullen blijven.
Lokale lastendruk
Eén van de uitgangspunten in de gemeente Dronten de laatste jaren is het principe van geen extra lastenverzwaring als gevolg van belastingverhoging voor de burger in de gemeente. Dit is de afgelopen jaren gelukt; de gemeentelijke lastendruk is sinds 2013 op hetzelfde niveau gebleven. Ook dit jaar kunnen wij stellen dat wij geen extra lasten (buiten de reguliere trendmatige verhogingen voor inflatiecorrectie) bij de burgers neerleggen. Als wij het over de lastendruk voor de burgers hebben dan spreken wij over de onroerende zaakbelastingen, de afvalstoffenheffing en de rioolheffing. Dit zijn de belastingen die bij iedere huishouding worden geheven.
Vooral in het jaar 2018 is de WOZ-waarde die gemeenten jaarlijks voor woningen vaststellen gestegen, dit is in lijn met de waardeontwikkelingen op de woningmarkt.
De gemiddelde waarde was € 206.000 na een stijging van 3% wordt dit € 212.000.
Uitgaande van een woning met een economische waarde van € 212.000 (gemiddelde woning in Dronten) is de lastendruk voor een huishouden als volgt:
Lastendruk per huishouden | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 242,90 | 219,16* | 222,91* | 264,36 | 275,99** |
Rioolheffing | 125,90 | 126,78 | 128,81 | 131,00 | 136,76 |
Onroerendezaakbelasting | |||||
- Eigenaar woning 2021 (waarde € 212.000) | 298,63 | 300,72 | 305,53 | 301,38 | 323,80 |
Totaal lastendruk (zonder eigen woning) | 368,80 | 345,94 | 351,72 | 395,36 | 412,75 |
Totaal lastendruk (met eigen woning) | 667,43 | 646,66 | 657,25 | 696,74 | 736,55 |
* eenmalige korting | |||||
** tarief kan wijzigen na vaststelling van de verordening in de raad van november 2020 |
Verder zijn we er bij de berekening van de belastingdruk van uitgegaan dat de eigenaren van onroerende goederen die verhuren de extra tariefsverhoging doorrekenen in de huurprijs zodat de gebruiker van de woning daadwerkelijk betaalt (in de praktijk is dit niet altijd mogelijk).