Programmabegroting 2021
portal

Paragrafen

Paragraaf informatisering

Informatiebeleidsplan

Het informatiebeleidsplan (IBP) is het stuurinstrument van team Informatiemanagement en Facilitair, sluit aan op de visie en doelstellingen van de organisatie en loopt tot eind 2020. Het nieuwe IBP 2021-2025 wordt eind 2020 aan de Raad voorgelegd. Met onze vernieuwde aanpak bevat het nieuwe IBP 2021-2025 uitsluitend een visie en strategie en diverse ontwikkelingen. Ieder jaar wordt bepaald bij de Kadernota welke activiteiten nodig zijn voor de realisatie van de doelstellingen uit het IBP. Het is aannemelijk dat de huidige thema-indeling vervalt in het nieuwe IBP, daarom wordt voor 2021 -zonder thema-indeling- het volgende beschreven.

Ontwikkelingen
Het plaatsonafhankelijk werken is door de Corona-pandemie noodgedwongen in een stroomversnelling gekomen. De verwachting is dat de komende jaren er meer mensen dan voorheen ervoor kiezen om meer thuis te werken. Dit verandert niet de richting waar de organisatie wil toegroeien, maar versnelt wel de behoefte.
De huidige ICT-faciliteiten rondom het activiteitengericht werken zijn tijdens deze Corona-pandemie namelijk erg nuttig gebleken, aanvullend is video-vergaderen versneld mogelijk gemaakt voor de organisatie alsmede de raad. In 2021 wordt met het nieuwe gemeentehuis en onder meer de audiovisuele apparatuur aldaar de volgende stap gezet.

Digitale transformatie
Het programma Digitale Transformatie realiseert een fundamentele omslag naar digitaal (samen)werken, digitale dienstverlening en een meer datagedreven sturing. Vanuit de overtuiging dat dit leidt tot een betere bedrijfsvoering, betere dienstverlening en een solide informatiehuishouding. Maar ook om het fundament te leggen voor nieuwe mogelijkheden door automatisering in de toekomst.
Er worden onder meer systemen door de inzet van slimme integratietechnieken met elkaar verbonden, waardoor werkzaamheden sneller plaatsvinden en beslissingen feitelijker gegrond zijn. Dit bespaart doorlooptijd, onnodige administratie, uitvoeringsfouten (en dus hersteltijd.) Deze benadering leidt daarmee tot een betere dienstverlening van medewerkers aan inwoners en ondernemers.

Verschillende informatiestromen

De openbaarheid van informatie vraagt een andere benadering bij de creatie van informatie en de vastlegging en ontsluiting daarvan aan derden. In 2020 en 2021 krijgt deze ontwikkeling vooral bij de Omgevingswet veel aandacht.
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) brengt alle gegevens over de fysieke leefomgeving bij elkaar, zodat overheden, burgers en bedrijven die kunnen opvragen. Deze proceswijziging leidt tot nieuwe informatiestromen en vereist een aangepaste informatievoorziening.

Deze pagina is gebouwd op 10/01/2020 13:35:37 met de export van 10/01/2020 13:23:08